April 2008

Turen går til Rhinen og Mosel

Vi fik vognen leveret den 6. april 2008 og skulle så i gang med at indkøbe de ting, som var nødvendige for at benytte vognen. Kabel med div. stik, vandslange med div. tilbehør, som skulle bruges i forskellige lande med hver deres standarter, en masse køkkenting samt havebord og stole.

Anni havde allerede i ugen før indrettet skabene med skridsikret materiale, så det hele ikke stod og raslede. Om fredagen i uge 16 fik vi så resten ombord og var klar til at køre over middag.

Da jeg på grund af de midlertidige problemer med mit ene ben, var det ikke muligt at bevæge sig rundt i de byer, som vi besøgte.

Vi havde lovet børnene og komme forbi og sige farvel, så vi var i Svendborg, Fredericia og Kolding før vi kunne køre sydover. Vi skulle lige forbi i Harrislee for at købe de sidste ting til turen.

Vi havde bestemt, at vi ikke ville køre mere end 300 km om dagen og ikke på motorvej, så det første stop var i Jevenstedt sydvest for Rendsburg.

Vi havde fundet Landhaus Spannan i bogen Stellplätze a la Carte, hvor der er over 600 sådanne restauranter, kroen og hoteller i Tyskland, hvor autocampere kan holde gratis natten over mod at aftensmaden nydes i restauranten.

Vi blev vel modtaget og fik anvist en parkeringsplads, hvor vi kunne tilslutte vores strømstik.

Aftensmaden bestod af en dejlig fiskeret samt en god flaske hvidvin.

Det var ret koldt den aften, så vi skulle tænde for varmen og samtidig skulle vi vaske op efter aftenkaffen. I den anledning fik vi vores første problem med vognen.

På en eller anden måde havde vi under informationen af sælgeren fået tændt for en kontakt, der gjorde det, at alt ferskvand løb underud på vognen, når der blev produceret varmt vand, så vi mistede næsten 100 liter vand. De var dog flinke på kroen og vi fik lov at fylde tanken op næste morgen.

Jevenstedt

19. april

Vi kørte til Glückstadt, hvor der sejlede en færge over Elben. Det tog en halv time og kostede 15 €. På den anden side af Elben ligger det område af Tyskland, der hedder ”Der alte Land ”. Det kaldes Tysklands frugthave.

Vi fortsatte til byen Rinteln, som ligger sydvest for Hannover. Her fik vi os en stor overraskelse, da næsten alle 40 pladser var optaget. Vi fandt dog en plads nær udkørslen men med langt til den strømstander, hvor der var et ledigt stik. En venlig tysker lånte os en ekstra ledning, så vi kunne nå standeren 45 meter væk. Dette var en gratis plads, så det var sikkert derfor, at der var så mange autocampere.

Rinteln
Oesermühle

21. - 22. april

Mandag kørte vi så langs med Rhinen mod Koblenz for derefter at køre over til Mosel, som var vort mål for dagen. Det ligger en masse små og interessante byer langs Mosel og ved en af disse byer var der et røgeri, hvor vi købte en røget forel til vores senere frokost. Vi havde bestemt os for en Stellplatz ved bredden af Mosel i byen Reil. Vi fandt en plads, der var lidt spartansk indrettet med en stor kloak med dæksel over. Det kunne både bruges til affaldsvand og toilet. Der var dog en vandhane med slange, der kun måtte bruges til afskyldning af toiletkassen. Hvis vi skulle have frisk vand skulle vi bruge en anden vandhane, der lå 5 til 6 meter inde i en parkeringskælder, så den slange, som vi havde medbragt var ikke lang nok.

Pladsen lå lige ned til Mosel så vi indrettede os med campingmøbler, tæppe og markise. Solen skinnede hele eftermiddagen, så vi nød det gode vejr og lyden af floden. Vi tog 2 overnatninger i Reil, selvom vejret ikke artede sig så godt som første eftermiddag.

Reil

23. - 24.april

Onsdag formiddag kørte vil så videre. Vi havde udset os en plads i Bordatlasset i byen Köwerich. Pladsen lå dog for langt væk fra Mosel og på en lille åben plads bag en vingård. Men på vejen derhen så vi en plads på den anden side af floden. Det var en kæmpe område med plads til 400 autocampere.

Så vi kørte til Klüsserath, fik tanket frisk vand og kom af med affaldsvand og toilet på et moderne anlæg og fandt en god plads ned til floden. Det viste sig, at der på pladsen skulle holdes et træf med deltagere, som havde kørt rundt i USA og Canada i autocampere. I løbet af de 2 dage, hvor vil lå på pladsen, ankom der omkring 300 autocampere i alle forskellige størrelser og former. Det var godt vejr begge dage og vi nød opholdet på pladsen, der var den bedste plads, vi foreløbig har benyttet. Den første aften gik vi op på en restaurant, der så i forbindelse med en campingplads ved siden af og spiste en fiskemiddag. Den hvidvin, som vi drak på restauranten, stammede fra en vinbonde i Klüsserath, så fredag formiddag, hvor vi kørte videre, købte vi et par kasser hvidvin af vinbonden. På pladsen mødte vi et svensk ægtepar, der var på vej hjem fra en 3 månederstur til Spanien. Det var flinke mennesker, som vil fik en god snak med og som gav os ideen til den gaskuffertgrill, som vi købte, da vi kom hjem. Den var nem at samle og hurtig at lave mad på.

Klüsserath
Amelinghausen-Dehnsen

26. april

Vi nåede Sydfyn lørdag eftermiddag og kunne se tilbage på en god præmieretur i vores nye camper. Vi fik indsigt i livet i vognen og hvilke ting, som vi efterfølgende skulle anskaffe for at gøre turene endnu bedre.

20. april

Søndag morgen kørte vi videre og ville gerne nå Rhinen om eftermiddagen. Vi havde fundet en Stellplatz i Bordatlasset, men det viste sig, at den lå lige ud til en befærdet vej og der stod blank vand flere steder på pladsen. Der var dog et moderne anlæg på pladsen, hvor vi kunne komme af med affaldsvandet og få tømt toilettet samt efterfylde friskvandtanken. Alt dette for kun 2 €.

Vi tog vores Bordatlas frem og fandt en overnatningsplads hos en vinbonde i nærheden af Bingen ved Rhinen. Det kostede ingenting og vi kunne få strøm, hvis vi købte smagsprøver af hans vin og en af hans små retter, så midt på eftermiddagen fik vi et par glas hvidvin og spiste en ovnbagt toast med skinke, ananas og smeltet ost. Det var lækkert, solen skinnede og det var dejlig varmt og vinen smagte godt. I løbet af eftermiddagen har der været omkring 100 gæster, så det var et yndet udflugtssted. Bunden var så lagt, så vi kunne nyde vores medbragte laks med div. tilbehør samt en flaske hvidvin, som vi købte af vinbonden.

25. april

Fredag formiddag forlod vi pladsen og vendte næsen hjemad. Vi ville på vej hjem benytte motorvejen, da det viste sig, at det tog for lang tid kun at køre på hovedveje, når vi skal over længere strækninger. Vi overnattede på en parkeringsplads ved Landgasthaus Eichenkrug i Amelinghausen-Dehnsen ikke langt fra Lüneburg. Her fik vi strøm og spiste en dejlig ovnbagt laks på spinatbund med hollandaise sauce.