September 2008
Isny
Stockach

14. sept.

I dag kørte vi kun ca. 100 km. til Freiburg, hvor vi fandt en vældig god plads (am Eschholzpark), der var sektionsopdelt med god plads til hver enhed. Det kostede kun 6 € pr døgn og strøm efter forbrug. Vi betalte

2.20 € i strøm for opholdet. Der var gratis w-lan, så vi have mulighed for at komme på nettet og sende og efterse mails. Vejret viste sig fra sin gode side med sol og lidt varme, så vi nød eftermiddagen med frokost i det fri og afslapning i campingmøblerne. Vi havde god mulighed for at gå en tur i byen Freiburg, men var nødt til at tage hensyn til mit bentøj, som endnu ikke var i orden. Vi har gjort den erfaring, at vi som rutine tømmer affaldsvand samt toilet og fylder friskvand på tanken hver anden dag før vi kører ind på den plads, vi har planlagt at holde på. Så har vi mulighed for at blive der en ekstra dag eller to, hvis vi har lyst til det uden at skulle køre frem og tilbage på pladsen.

Freiburg
Ribeauville
Wintrich

19. sept.

Tjeneren på restauranten havde givet os adressen vinbonden, som havde lavet vinen og vi gik derfor hen til ham og købte et par kartonner af hans vin. Normalt siger man, at vinen smager bedst på stedet, men også efter, at vi er kommet hjem smager den stadig godt.

Op på formiddagen kørte vi videre nordpå. Vi havde i vores bordatlas valgt en overnatningsplads i Greven omkring Osnabrück. Pladsen hed Camp Marine og lå lige ned til Dortmund-Ems-kanalen og ved siden af en lystbådehavn. Pladsen var hel perfekt og var populær hos mange autocamperfolk. Vi fandt dog en plads, som kostede 9.50 € inkl. strøm, selv om mange af de gode pladser ud til kanalen var forudbestilt og der var stillet spærrekegler foran pladserne. På pladsen kunne man benytte toilet og bad ved lystbådehavnen, hvor er også var en restaurant. Selv og det var køligt, skinne solen og vi kunne sidde udenfor hele eftermiddagen.

Greven
Brake

Turen til Tyskland med afstikker til Alsace

Turen starter tirsdag den 9. september hjemmefra omkring middag. Vort første mål er Süderlügum i Nordtyskland, hvor vi fik påfyldt gas på vore 2 næsten tomme gasflasker. Vi fik 18 kg. til en pris af 22 € eller 165 kr. Denne adresse har vi fundet på Internettet.

10. sept.

Da vi havde tid hos tandlægen i Flensborg om onsdagen, var vor plan at overnatte ved restaurant Rosengarden i Kropp ved Schleswig, men da vi ankommer, er stedet lukket indtil videre. Vi spiser aftensmad på et autohof i nærheden og finder et overnatningssted i Tetenhusen, men der var ingen hjemme. Vi finder dog Paulsens gasthof i Fockbek, hvor vi får lov at overnatte uden gebyr og 1 €. for strøm, selv om vi ikke spiste i restauranten. Det var ærgerligt, at vi havde spist, for her var der mange gode menuer.

Efter at have besøgt tandlægen i Flensborg og gjort forskellige indkøb fortsatte vi turen til Bad Gandersheim i Harzen. Pladsen hed Rio Grande og der var plads til 17 enheder. Det kostede 5 € i overnatningsgebyr og 1 € i Strøm. Det var en god plads nær bykernen, der er en spadseretur værdig og med flere cafeer og restauranter.

Vi havde planlagt at købe et backkamera og en parabol i Tyskland denne gang, da priserne for disse ting tilsammen var ca. 13.000 kr. billigere i Tyskland end i Danmark, så beslutningen var ikke ret stor.

11. sept.

Vi kørte til Duderstadt i nærheden af Göttingen og købte backkamera et Vaeco RV-590, som har 2 kameraøjer, 1 til lige bag vognen og 1 til længere bagud. Vi overnattede i Baunach i Thüringen på en parkeringsplads, hvor der var indrettet pladser til Autocampere.

Der var ingen gebyr for overnatningen og strøm kostede 1 € for 12 timer. 1 € for frisk vand og 1 € for at komme af med affaldsvand og toilet. Vi fandt en græsk restaurant på torvet og spiste søtunge på græsk tilberedning. Maden smagte godt, men vi blev forstyrret at 19 ældre damer, der i samlet flok var til spisning i restauranten og de snakkede som en hel hønsegård.

12. sept.

Næste morgen gik turen til Schierling, som ligger mellem Regensburg og Ingolfstadt. Her kørte vi igennem det gamle Østtyskland. Det var tydeligt at se, da markerne var kæmpe store og en stor gård var placeret lige udenfor en lille landsby. I Schierling købte vi parabolen (en Oyster Vision med en 85 cm. skærm) hos en Hobby-forhandler. Efter at have omgrupperet hele vor bagagerum fortsatte vi til Wangen i Allgäu, som vi havde udset til vort næste overnatningssted. Da vi ankom sidst på eftermiddagen var alle 27 pladser optaget. Det var jo fredag og autocamperfolket var allerede begyndt på deres weekend. Vi søgte i vort bord-atlas og fandt en plads i Isny, hvor der var plads i nærheden af bykernen til 6 autocampere alle med strømmulighed. Betalingen for pladsen foregik på turistbureauet og det kostede 9,50 € inkl. kurtaxe.

Indtil nu har vi kun betragtet turen som en indkøbstur med mange timer på vejene med sen ankomst til pladserne. Vi vil nu forsøge, at ankomme midt på eftermiddagen til de stellpladser, som vi har udsøgt os.

13. sept.

Der er blevet lørdag den 13. og vi kører mod Bodensøen. Det regner hele dagen og mulighederne for en god spadseretur ved søen er ikke optimale. Det vil vi gemme til en anden gang og kører til Stockach ved den vestlige ende af søen og overnatter på en stor plads i.f.b med en campingplads og et campingcenter i udkanten af byen. Prisen er her 10 € incl. strøm. Det regner stadig og tiden kan kun bruges til læsning, skrivning og alm. regnvejrshygge. Der var på pladsen nogle fine badeforhold i en ny bygning. Det var gratis at benytte faciliteterne, så det benyttede vi os af. Selv om det er ok at tage bad i camperen, er det alt andet lige mere behageligt og vi kunne tillade os at bruge mere vand end i camperen.

15. sept.

Op på formiddagen kører vi over Rhinen til Frankrig ved Breisach og har bestemt os for at finde en plads i Soultzmatt-Westhalten, men da kom til pladsen og så hvor primitiv den var, valgte vi at køre længere sydpå til Thann.

Det var en stor offentlig parkeringsplads, hvor det tilladt at holde med en autocamper. Der var desuden 15 specielle pladser til autocampere, men der var ikke mulighed for strøm selv om det står i bordatlasset og der var meget stor sidehældning på pladsen. Derimod hvis man holdt på den offentlige kunne man få strøm fra standere, der bruges af handlende på lørdagsmarkedet. Hen på eftermiddagen holdt der 25 campere på den offentlige plads. Der var mange, der havde trukket strømledninger inkl. os selv. Pludselig kl. 17.30 forsvandt strømmen. Grunden er nok, at strømforbruget for pladsen har været så stor, at byen besluttede at slukke. Det var ikke andet for end at vi brugte 12 volt, gas og stearinlys.

Vi gik en tur i byen og så bl.a. byens domkirke, som var kolossal stor usandsynlig flot indvendig og vi fandt en hyggelig restaurant, hvor vi senere på aftenen spiste en forel med riesling-sause samt div. tilbehør og en god flaske riesling.

Vi har endnu ikke investeret i et kamera, der kan tage kvalitetsbilleder, som kunne bruges i vore 2 første rejseberetninger. Men der er meningen, at vi vil investere i et spejlreflekskamera senere.

16. sept.

Da vi næste dag havde pakket sammen, kørte vi ad vinruten nordpå i Alsace. Vi besluttede at køre forbi Colmar denne gang og vente til næste gang vi kommer til Alsace med at besøge denne interessante by, så vi kørte til Kaysersberg, hvor vi fandt en parkeringsplads ved det lokale supermarked, hvor der var rigelig med plads Der holdt da også 4 andre campere, der havde fået den ide i stedet for at holde på den officielle autocamperplads, hvor det koster gebyr også om dagen.

Solen skinnede den dag men det var køligt. Vi gik en tur i byen og nød den stemning, der er i Kaysersberg. Der er i de senere år lavet mange ændringer i bybilledet med nye brolægninger på gaderne og andre tiltag, der gør, at det er behageligt og sikkert at færdes i byen.

Efter et par timer kørte vi videre ad vinruten og nåede til Ribeauvillé, hvor vi parkerede på den store parkeringsplads ved byens indgang. Det kostede kun 1,50 € og vi kunne holde i 5 timer.

Vi holder meget af at gå i Ribeauvillé, som vi anser for at være en af de smukkeste byer i Alsace.

Der var middagslukning indtil kl. 14,00 så der var meget plads i gaderne. Da det er en lang gågade, havde vi megen tid til at nyde byen inden butikkerne lukkede op og vi havde tid til at spise frokost, (en bolle med fyld), som vi købte i en lille imbis-butik i den første del af gågaden.

Midt på eftermiddagen kører vi videre nordpå mod Benfeldt, hvor vi i bordatlasset havde set, at der en lille Stellplatz hos en autocamperforhandler. Vi fandt stedet men blev noget overrasket over at den lå lige ved siden af motorvejen til Strassburg og Colmar. Vi gad ikke køre længere, så vi håbede, at trafikken tog af hen på aftenen. Det gjorde den også, så vi fik da en god nats søvn. Inden vi gik til køjs, havde vi benyttet os af, at der var frisk vand og tømmemuligheder.

17. - 18. sept.

Vi har endnu ikke vænnet og til standarten på de overnatningspladser i Alsace, som vi havde benyttet os af. Næste gang må vi undersøge pladserne nærmere, inden vi bestemmer os, hvilken plads, vi vil overnatte på.

Vi fandt et stort supermarked i nærheden af Strassburg og købte ost, skinke, krydderier m.m., som vi kun kunne købe i Frankrig og blev enige om, at køre til Mosel i Tyskland selv om der var 300 km. Vi ville gerne ligge et par dage på pladsen i Klüsserath, men da vi kom dertil var der igen amerikanertræf, hvorfor vi kørte videre til Minheim. Her var der også totalt optaget. Man havde sat optageskiltet op uden for pladsen.

Vi vendte om og mødte en ældre mand ude på vejen. Han fortalte os, at der var åbnet en ny Stellplatz i Wintrich, der lå lige rundt om den næste flodsløjfe.

Vi kørte til Wintrich og fandt her en af de skønneste pletter ved Mosel. Pladsen lå lige ned til floden og vi fandt en plads, hvor vi havde direkte udsyn til Mosel. Pladsen var først åbnet i juni 08 og indeholdt alle de faciliteter, som vi havde brug for. Det kostede 7,50 € pr nat inkl. strøm. Også her var der gratis w-lan, hvilket vi selvfølgelig benyttede os af.

Vi besluttede at blive på pladsen i 2 nætter og havde derfor god tid til at på en tur i den by, som viste sig at være en typisk moselby, hvor der ikke var så meget at se udover restauranter, små handlende og vinbønder. Selv om solen skinnede, var det køligt, hvilket det havde været på hele turen. Der var ikke en dag over 16 grader.

Vi spiste til aften på en restaurant nær på Stellplatzen og her fik vi en dejlig middag og en god flaske weisburgunder, som var produceret af en vinbonde i Wintrich.

20. sept.

Vi kører videre og ville køre til Brake, som ligger ved Weserflodens udløb i Nordsøen. Pladsen, der lå lige ved siden af en lille lystbådehavn, var gratis og strøm kostede 2 € for 16 timer. Det er dyrt i forhold til andre steder, men da det ikke kostede noget at benytte pladsen var det ikke noget problem.

Vi gik en tur i Aldi lige i nærheden og fik gjort nogle indkøb. Vi kunne så bruge resten af tiden til at læse, hvilket vi havde benyttet os af på hele turen.

21. sept.

Det var søndag og vi besluttede, at vi ville køre hele vejen hjem den dag. Der var store chancer for, at trafikken ikke var så tæt og uden for mange lastbiler, som der uden tvivl ville være om mandagen.

Det holdt også stik og vi var hjemme omkring kl. 17.00 uden at køre for længe ad gangen. Vi tog de pauser, som vi havde lyst til.