April - Maj 2011

29. april.

Vi tømmer gråvand og toilet og får rent vand på tanken for 1 euro og fortsætter mod Achen og mod den hollandske grænse. Først på eftermiddagen ankommer vi til byen Jullich, hvor der er en stellplads et stykke udenfor byen. Den koster 7,50 € inkl. strøm, Vi har ikke behov for at få tilført strøm, da vi selv kan producere den strøm, vi skal bruge. Men når chancen byder sig, bruger vi ekstern strøm til at få opladt fotobatteri og så Anni kan bruge sin hårtørrer efter et dejligt bad. Vi kunne have kørt nogle flere kilometer, men der skal køres mange kilometer i løbet af en måned, så vi tager det stille og roligt og prøver altid at ankomme til den ny stellplads først på eftermiddagen, så der er mulighed for at gå en lille tur i den by, som vi ankommer til.

30. april og 1. maj.

 

Vi vil prøve at nå til Millery i Frankrig ved floden Moselle. Vi kører igennem Belgien, som vi vidste har meget dårlige veje og hvor motorvejen er oplyst om natten og ned gennem Luxemburg, hvor vi skal tanke billig dieselolie. I Frankrig vil vi undgå at køre på motorveje for at opleve landet på en anden måde en fra en motorvej. Vi gør stop nogle gange undervejs for at nyde enten landområderne eller de byer, som vi kører igennem.

Vi ankommer til Millery midt på eftermiddagen. Det er en lille by ved Moselle. Der er ingen butikker i byen, hvor der både er en skole og et kommunekontor.

Der er stille og roligt på pladsen, der består af en tømmestation til både affaldsvand og toilet. Man kan også få rent vand på, selvom det virker vanskeligt i forhold til andre steder i Frankrig. Rørgevindet på hanen er 1 tommer og man skal holde momenttrykket inde hele tiden for at få vandet til at løbe uden ophold. Der var 2 ordinære pladser til autocampere og derudover kan man holde på parkeringspladsen lige ved. Vi holder for enden af parkeringspladsen under et stort skyggefuldt træ. Forholdene til modtagelse af satelittv er meget ringe på pladsen, hvor der er nogle store træer i den retning, som skærmen skulle modtage fra. Vi havde dog forudset, at vi fra den plads, hvor vi ligger, er forholdene optimale. De campere, som kommer efter os, havde store vanskeligheder med at få forbindelse.

Vi bliver her i 2 dage, da det er lørdag og søndag og vi trænger til at slappe af og være fri for at køre.

 

2. Maj

 

Efter at vi har taget bad kører vi midt på formiddagen videre til St. Dizier, som ligger på den vej sydpå, som vi har valgt. Uden for byen ligger en autocamperforhandler, i hvis forretning vi gerne ville se, om der er noget, som kunne bruge.

Vi ankommer ved middagstid og forretningen lukker først op kl. 14.00. I mellemtiden tømmer vi begge tanke og får rent vand på. Samtidig oplever vi, at et amerikansk jagerfly laver opvisning med meget akrobatiske drejninger og vendinger samt en stalling. Det tog ca. 10 min. Enten var det en øvelse eller også var det en glædesopvisning over, at Osama bin Laden var blevet dræbt søndag 1. maj. Der er enkelte ting i forretningen, som vi synes var interessant og som vi køber.

Vi kører videre sydpå og vil gerne nå en lille by, som hedder Cresantignes. Vi forsøger at finde stellpladsen, men det lykkes os ikke. Vi kører videre og finder en stellplads ved byen Chablis, hvor den dyre hvidvin kommer fra. Pladsen ligger lige ud til den vej, som fører til Chablis, men der er roligt om natten. Vi kommer meget sent og når ikke at se byen før næste formiddag.

3.Maj

 

Vi forsøger at køre ad nationalveje for at opleve så meget af landskabet som muligt og vi når til Decize, som har en stellplads lige ned til Loire-floden. Vi oplever et landskab, der forandrer sig fra at være decideret landbrugsland med dyrkning af korn m.m. til områder udelukkende dem græsarealer og en masse køer. Når vi ser nærmere på de sidste arealer, kan vi godt se, at der er en masse sten i jorden, som derfor ikke kan opdyrkes. Vi finder en plads på et græsareal nedenfor pladsen 5 meter fra flodbredden. Byen ligger ikke mere end 100 meter fra pladsen og der er små forretninger( bager og slagter) , som vi har brug for. Det er dejligt vejr og vi nyder det gode vejr i stolene lige til solen går ned.

4.maj

 

Vi overvejer at blive på pladsen endnu en nat, men vort visakort kan ikke anvendes i den automat, som vi skal betale i, når vi skal tømme og have nyt vand på, så vi kører videre sydpå og når byen Bourganeuf midt på eftermiddagen. Pladsen ligger meget centrale omkring 100 meter fra bykernen. Selv om Annis ben ikke er så gode, går vi en tur i byen for at opdage, at der er banker, barer og brasserier men kun 1 restaurant, og hvor vi ikke kan se nogen menuopslag. Det er meningen, at vi vil gå i byen og spise aftensmad, men opgiver, da vi ikke kan finde et ordentligt sted at spise. Da vi kommer tilbage til pladsen er den fyldt op med 5 campere.

5.Maj

 

Efter at vi har taget bad og fået tømt tankene og fået rent vand på tanken kører vi videre til byen Souillac, som ligger nord for Cahors. Der var 150 km til Souillac og vi kører hele turen på D-veje. Igen kører vi ad mindre veje for at opleve landskabet og sommetider kører vi ad veje, hvor der end ikke er midterstribe og vi håber, at vi ikke møder nogen biler på vejen. Vi når byen Souillac ved 15 tiden. Det var anstrengende men det var en flot tur med mange variationer. Pladsen er ikke specielt indrettet til autocampere, men den er så stor, at der kan holde mindst 25 campere. Vi kan se næste morgen, at de lokale begynder at parkere på pladsen, da der er marked i byen. Vejret er godt med fuldt solskin med over 28 grader i skyggen, så eftermiddagen bliver tilbragt i møblerne udenfor camperen.

6.Maj.

 

Efter at vi har fået frisk baguette fra bageren, som ligger 300 m. fra pladsen, gør vi os klar til at tage længere sydpå. Vi ville have kørt til Cahors, men camperpladsen ligger et godt stykke fra byen og vi har for flere år siden set både Cahors og Chateau Caix, hvor dronningen og prinsen residerer, så vi beslutter at køre til Castelsarrasin, som ligger lidt vest for Montauban. Pladsen ligger ved siden af byens vandtårn og der er både gratis el, samt tømning og frisk vand. Pladsen ligger også lige ned til en kanal, hvor der er fortøjet en masse gamle både, mest ældre modeller af træ. Vi er de første, der ankommer, men snart er der en 5-6 stykker, der har fået samme ide. Vi deler om de 2 elstandere, der er.

 

7. Maj

 

Vi tager det roligt næste morgen og får igen frisk baguette fra bageren i byen(300 meter) og fortsætter mod byen Mazamet nord for Carcasonne. Da vi ankommer til stedet i byen, hvor vi kan holde, viser det sig, at det er på byens store parkeringsplads i midten af byen. Vi beslutter, at vi ikke vil holde her og kører videre til en lille by, der hedder Villeneuve-Minervois, som ligger nærmere Carcasonne. Det viser sig, at de veje, som fører til byen, er så små, at vi opgiver at køre derhen af frygt for, at vi ikke kan komme igennem et eller andet sted. Vi vil derfor køre til en by vest for Carcasonne, som hedder Fonties-D'aude. Det går ad små bitte veje og vi ender ved en lille bro over et vandløb lige før en lille by, hvor der viser sig, at vi overhovedet ikke kan komme igennem. Gaderne er kun 3,5 meter brede og vi får med møje og besvær kantet os tilbage i 2 omgange og får næsen ud af byen. Det lykkedes os at vende uden en skramme på bilen. Vi beslutter derefter at køre til den ny camperplads i Carcasonne, som skulle være anlagt et stykke fra den gamle by med ringmuren om og som er det store trækplaster i byen. Vi indtaster de koordinater, som står i vores franske camperbog og kører derhen. Det viser sig, at disse koordinater ikke er rigtige og vi bliver ført ind i Carcasonne by og kommer ved et uheld helt ind i bymidten ved det store torv. Vi kan lige køre på den ensporede gade og skal dreje til højre et sted, der er meget snævert. Selv om vi er over 7 meter lang og 2,5 meter bred lykkedes det for os at dreje rundt om hjørnet og komme ud af gaden, hvor vi måtte op på det halve meter fortov, fordi der var en bil, der holdt for langt ude på vejen. Vi beslutter så at finde den gamle by efter nogle skilte men finder ikke den plads, som vi vil holde på og kører videre omkring den gamle by og kommer til en hvælvet bro og når ikke at opdage, at den buer så meget, at vi skal helt ud på midten af vejen. Vi når at påkøre broen dog kun med markisens forreste beskyttelseskappe, som bliver revet af. Vi kan høre at det kradser og frygter, at det er parabolen, som stikker højest, men det bliver ved skrækken. Vi bakker langsomt tilbage og får de modkørende bilister til at holde tilbage, så vi kan køre på midten af vejen. Alt dette var ved at være for meget, så vi beslutter at køre mod Narbonne. På vej derudaf møder vi et skilt, der fører til Fonties-D'aude og vi drejer af og når holdepladsen lige uden for byen. Der er plads til 4 campere og der er en tømmestation uden gebyrer. Lige ved siden af pladsen er der en bager og vi søger trøst i en god fransk kage med mokkachokolade og med creme indeni. Uheldet var ikke helt forbi. Om aftenen ankommer der mange unge mennesker, der skal holde fest i et lokale meget tæt på. Vi frygter det værste med megen støj, men det bliver ikke så galt. Der spilles ikke så høj musik, men der snakkes og synges til langt ud på aftenen. Det er til at holde ud, og vi sover da rimelig godt den nat. Hvis man har holdt om natten hos en autocamperforhandler i Benfeldt i Alsace lige ud til motorvejen, kan man også klare lidt fest af unge mennesker.

 

Her er billeder som Anni har taget da vi kørte igennem en ensrettet gade i det indre af Carcasonne by.

8. Maj

 

Næste morgen er der ikke langt til bageren og den står på frisk baguette. Vi har bestemt, at vi vil ned til middelhavet. Men vejret er ikke så godt denne morgen. Det er overskyet og det blæser meget, så vi beslutter at køre til en lille by lige syd for Clermont-Herault. Den hedder Vailhan og ligger ikke så langt fra Peret, hvor vi for over 10 år siden købte en fremragende rødvin og vi vil derop og købe en ny portion. Vi finder Vailhan, som ligger ved en stor kunstig sø. Det er lige ved siden af kirken, som deler hus med en restaurant. Der kan holde 6 campere og der kommer i løbet af dagen 4 stykker. Det er meget varmt denne eftermiddag og vi får hurtigt møbler ud af magasinet og slapper af resten af dagen. Om aftenen går vi over i restauranten og spiser en middag, der er enkel og fransk. Stedet ligger højt over en slugt med den kunstige sø nedenfor og bjergene i baggrunden, så udsigten er der ikke noget at klage på.

9. Maj

 

Der er ingen bager i byen og vores små erfaringer gør, at vi har en frossen baguette i fryseren, så vi har allerede om aftenen taget den ud af fryseren, så den er klar til at blive ristet om morgenen. Vi gør os klar til at køre ved 10-tiden efter at vi har tømt tankene og fået frisk vand på. Vores motto er blevet aldrig at forlade en vandhane uden at fylde vandtanken op. Vi kører mod Peret, som ligger 13 km. fra Vailhan. Men det viser sig, det kooperativ, som var der dengang, er lukket. Vi får dog indtegnet på et stykke papir, hvor det nye kooperativ ligger i en nærliggende by. Vi finder byen, som hedder Cabriéres og smager på varen og det ender med, at vi køber 2 kartonner (12 flasker) til en pris af 3,80 euro pr flaske. Vejret er blevet bedre og vi kører mod middelhavet. Vi finder da også den vej, der går langs vandet sidst, vi var der. Men de 15 km. vej er blevet gravet op og der er lavet en helt nyvej 100 meter tilbage i landet. Man har så lavet nogle store parkeringspladser, hvor man tager betaling for at holde. Vi finder dog et stykke vej først i området, hvor vi holder på en cykelsti, der endnu ikke er fuldt udbygget og vi går ned til middelhavet og får dyppet tæerne i middelhavet og Anni får samlet nogle flotte muslingeskaller.

10.Maj

 

På de pladser, hvor der er gratis strøm og rent vand eller vi har betalt for ophold med strøm og rent vand, gør vi det, at vi går i bad, hvorefter Anni kan bruge sin føntørrer.Det er jo dejligt at kunne gå i bad ligesom der hjemme. Vi gør os færdige og kører længere mod nord. Den næste plads, som vi kommer til hedder Bagnols-sur-Céze. Det viser sig, at pladsen ligger ved en stærk befærdet rundkørsel meget tæt på byens centrum. Vi anser pladsen for meget støjende også om natten. Vi kører til byen Bourg-St-Andéol, hvor pladsen også tæt på byen, men det var kun en almindelig parkeringsplads lige ved siden af jernbanen, så vi kører hurtigt videre til næste by, som hedder St.-Reméze, hvor pladsen tilhører et vincooperativ, hvor der også kunne købes vin. Vi har dog allerede købt, hvad vi vil have et andet sted, så vi benytter os kun af muligheden for at overnatte på pladsen, hvor der var et græsareal, som vi kan sidde på.

 

11. Maj

 

Denne morgen er vi forberedt på, at der ikke er en bager i nærheden. Så vi laver kaffen og fylder termokanden og kører de 15 km. til Bourg-St-Andéol, hvor vi finder en bager. Vi spiser morgenmad på pladsen ved jernbanelinien og fortsætter videre nordpå. Vi vil gerne nå byen Poncin, som ligger nordøst for Lyon. På vejen dertil finder vi en Mac’Donald, hvor der er fri wifi. Der får vi sendt et par e-mails og checker post og bankkonto. Pladsen ligger lige udenfor byen ved et sportscenter med fodboldbaner, tennisbaner og petanquebaner og til den anden side en lille kirkegård, så der er ganske roligt om natten. Der er plads til 5-6 campere og inden aften er der ankommet 5 campere. Vejret er lidt overskyet men meget lummert med en temperatur på over 25 grader. Det viser sig også, at der om natten kommer en længervarende regnbyge.

12. Maj.

 

Næste morgen finder vi en bager i byen, som kun ligger 300 meter fra pladsen. Vi giver os god tid i dag, da vi kun skal køre ca. 60 km. idet vi vil køre til den lille by Sornay nord for Bourg-en-Bresse og kun 6 km. fra Louhans. Der er ellers vores mening, at benytte os af pladsen i Louhans, som ligger ned til floden og i nærheden af en spændende by, men da Annis ben ikke er gode denne gang kører vi til Sornay. Vi ankommer til pladsen, hvor vi også overnattede sidste år. Den er gratis og der er også gratis strøm og vand. Den bagerbutik, som ligger i byen er kun 100 meter fra pladsen, som ligger ud til en gennemgående vej. Der er en smule støj om dagen, men om natten er det ikke så galt. Vi benytter os af bagerens tilbud på dejlige franske kager og nyder eftermiddagen på den lille plads, hvor der i øvrigt også er græsareal med borde og bænke.

 

13. Maj

Vi tager os god tid næste formiddag og kører videre nordpå. Vi vil nå til en plads lige øst for Belfort, som hedder Chavannes-sur-L’etang. Selv om vi ankommer først på eftermiddagen, får vi en af de sidste pladser, så det ser ud til, at pladsen er meget populær. Pladsen koster 5 Euro inkl. strøm m.m. Stømstikkene sidder samlet på en bygning, der også huser turistkontoret, som p.t. er lukket. Vi kan kun med nød og næppe nå stikker med vor 25 meter ledning. . Bageren ligger lige henne om hjørnet, så det er meget fint. Solen skinner, så vi nyder at sidde udendørs resten af dagen. Da det er weekend, har vi bestemt, at vi vil blive på pladsen i 2 dage, men så god er pladsen heller ikke.

15. Maj

 

Om formiddagen får vi en god snak med vinbonden, som kan tale tysk. Det kan hans kone da også. Vi vil i dag køre en tur på vinruten og gøre holdt i Bergheim, hvor vi tidligere har spist frokost på et lille brasseri midt i byen. Vi parkerer lige uden for byen og går den lille tur til brasseriet, hvor vi får en fremragende omelet. Vi kører videre ad vinruten og kører over mod Rhinen og kanalen mod vest. Vi vil nå Breisach am Rhein på den tyske side. Der ligger en restaurant lige ned til kanalen. Det viser sig, at alle camperpladser ved restauranten er optaget og der er så stor aktivitet, at det er umuligt at finde en plads. Vi kører tilbage til overgangen fra Frankrig til Tyskland, hvor vi havde set nogle campere parkere helt nede ved kanalen. Vi finder en ledig plads og håber, at der ikke kommer nogen myndighed, der forviser os fra pladsen. Det har været blandet vejr hele dagen og sidst på eftermiddagen regner det i stride strømme i flere timer, så vi fortrækker fra græsarealet til en mere fast bund i samme område.

 

16. Maj

 

Det bliver en rolig nat på pladsen og vi kører til Tyskland, hvor vi umiddelfart efter grænsen finder en Mac’Donald, hvor vi ville prøve at komme på internettet. Det er dog ikke det samme som hos Mac’Donald i Frankrig, hvor der er fri adgang til nettet. Vi finder dog ud af, at der i Tyskland skal sendes en anmodning om tilslutning og der bliver så sendt en SMS med en kode. Vi kører videre mod nord ad A5. Vi når til Baden-Baden, hvor vi skal afhente et tørrestativ til fastgørelse bag på camperen. Vi beslutter, at vi vil overnatte på camperpladsen i Baden-Baden. Men det viser sig, at pladsen ligner en byggeplads, så vi kører videre. Vi skal have tømt begge tanke og fyldt frisk vand på og kører til Achern, hvor vi før har opholdt os. Vi kører videre til Lorsch. Camperpladsen er en del af en stor parkeringsplads. Pladsen ligger lige op ad den gamle bymur, der er under reparation. Der er en daurcamper (fastligger) og 3 andre campere, da vi ankom sidst på eftermiddagen. Vi går en lille tur rundt i byen, der viser sig af have et hyggelig torv med omliggende butikker.

17. Maj

 

Efter at have været hos bageren næste morgen, kører vi midt på formiddagen videre mod Kassel og når Alsfeld først på eftermiddagen. Pladsen, der er gratis, ligger lidt udenfor byen med plads til ca. 15 campere. Det varer dog ikke længe inden pladsen bliver fyldt op. Da Anni’s ryg stadig ikke er i orden, går jeg en lille tur for at finde en fødevarebutik og en bager. Der dog ikke mere en 5 min. før der er et supermarked. Senere på eftermiddagen går vi en lille tur til supermarkedet og der bliver handlet lidt ind til aftensmaden.

18. Maj

 

Efter morgenmaden med nybagte rundstykker fra supermarkedet, kører vi videre mod nord og når Høxter først på eftermiddagen. Pladsen ligger lige ned til Weser og er en camperplads med plads til 50 campere og hvor pladserne er indhegnet med lave hække. Den koster 6 € pr overnatning og vi beslutter at blive på pladsen et 2 dage mest på grund af den beliggenhed ved floden og lige overfor byen. Vi går en tur over til byen og opdager, at det fantastisk smuk by med mange bindingsværkshuse, som er meget velholdte. Det meste af den indre by er bilfri og er derfor hyggelig at gå rundt i. Det ender med, at vi overnatter 3 gange på pladsen. Det er afslappende at være der med udsigten mod floden, hvor der er en del trafik af flodpramme og turistbåde.

19. Maj

 

Vi får tømt tanke og frisk vand på tanken og fortsætter nordover. Vi kører hele dagen på alm. hovedveje og når området omkring Nienburg nord for Hannover. Det er aspargestid og vi er i et område, hvor der er mange producenter af asparges. Vi køber en stor portion asparges, som vi vil tage med hjem. Der er ikke mere lækkert end asparges enten med laks eller skinke som tilbehør. Vi overnatter dog ikke i Nienburg men kører videre til Hoya en lille by også ved weserfloden. Camperpladsen viser sig at ligge langt uden for byen og på en skrånende grund op ad et rensningsanlæg. Der er ikke nogen steder på selve pladsen, som vi har lyst til at ligge på, så vi finder en plads på et græsareal ved vejen. Jeg går en tur ind til byen og det viser sig, at der er 3 km. til centrum af byen. Så det bliver til optøede rundstykker næste morgen.

 

20. Maj

 

Vi har, som tidligere beskrevet, haft et uheld med vores markise, som skal repareres inden vi kommer hjem, så vi tager kurs mod Süderlügum. Vi kører op langs Elben på den sydlige side. Området bliver kaldt ”Der alte Land” og er berømt for sin frugtproduktion. Vi kører mod færgen over Elben til byen Wischhafen og sejler til Glückstadt. Vi fortsætter til Heide, hvor der er en camperplads. Der viser sig, at alt er optaget af campere, der på den gratis plads har opholdt sig der i flere dage. Vi finder dog en plads på en parkeringsplads ved siden af camperpladsen. Der kommer efterhånden, som eftermiddagen går en halv snes autocampere. Vi får at vide, at det er normalt, at man parkerer her på denne pareringsplads, hvor også VE-stationen er placeret. Der kommer også senere på aftenen en bil med campingvogn og overnatter.

 

21. Maj

 

Vi fortsætter mod Süderlügum og får vores markise repareret og kører så mod Flensborg, hvor vi handler ind, inden vi fortsætter hjemover mod Svendborg.

 

Frankrigsturen

27. april

 

Anni har været på rygcentret i Middelfart og fået at vide, at hun muligvis skal opereres for sin diskusprolaps (iskias) senere. Smerterne er blevet værre og hun har svært ved at gå lange strækninger. Det forhindrer os i at gå lange ture på den forestående tur til Frankrig. Vi vil køre ned i Midtfrankrig og fortsætte til middelhavet og hjemad via Rhondalen. Turen er beregnet til at vare 1 måned.

Vi kører hjemmefra omkring middag og kører ned til havnen, hvor vi har fået lov til at blive vejet med fuld last. Det bliver ikke så slemt, som vi havde troet. Vores mening er at køre til den dansk-tyske grænse, hvor vi skal hente nogle varer hos Scandic. Alle varerne er ikke kommet, så vi må hente dem på hjemvejen. Ligeledes skal vi have påfyldt gas på vores flasker samt gøre et par indkøb hos Edeka i Flensborg.

Vi kører videre ved 4-tiden og vil gøre stop for natten i Jevenstedt på Hotel Spannen´s parkeringsplads. Det er blevet en fast tradition, at vi gør holdt her og spiser en dejlig middag i hotellets restaurant.

28. april

Vi kører videre mod syd ved 10-tiden. Vi har en aftale med en internethandel i Hamborg ved 11.tiden. Her skal vi hente en Wifi-forstærker, som er bestilt over internettet til afhentning hos forhandleren. Vi finder adressen, hvor der heldigvis er mulighed for at parkere med camperen på en parkeringsplads ved en tennisklub.

Vi vil gerne nå ned til Kamen, som ligger lidt vest for Dortmund. Inden når vi dog at købe nye asparges i en gårdbutik i nærheden af Nienburg. Vi får den pakket ind i et vådt håndklæde, så de kan holde sig i køleskabet i nogle dage. Der er ikke noget bedre med asparges med enten laks eller skinke med hollandaisesauce.

Da vi kommer til den autocamperforhandler i Kamen, hvor vi havde set, at der var en stellplads, viste det sig, at de lå på pladsen umiddelbart ud for værkstedet og der var ikke megen plads at holde på. Vi besluttede at køre til Bergkamen. Vi har tidligere overnattet på denne stelplads, som ligger nede ved yachthavnen. Det koster 7 euro for en overnatning, hvilket er en rimelig pris for denne gode plads.

 

14. Maj

 

Vi kører op mod middag og kører mod Alsace. Vi har i den franske camperbog set, at der er en vinbonde i Eguisheim, der har 5 pladser til campere. I første omgang finder vi en parkeringsplads lige uden for byen og går en lille tur i den meget interessante by, hvis gader går i cirkler. Efter en spændende rundtur finder vi vinbonden på den anden side af byen. Da vi ankommer, bliver vi modtaget af fruen i huset og som fortæller vi kan få el og hvor vi kan få tømt vand m.m..

Det er en dejlig plads i vinbondens gård med plads til 5 campere. Der er åbent for vinsalg og vi køber en flaske riesling til 5,40 Euro og som viser sig at være særdeles god, så vi beslutter at købe en kasse med 6 flasker og beslutter, at vi nok vil gøre ophold her næste gang, vi kommer på disse kanter.

Vi går en tur i denne hyggelige og farverig by, hvis gader går i flere cirkler. Det er lidt dyrt at gå på restaurant e denne populære by, så vi har købt nogle tærter hos en slagter. Vi viser sig, at de smager fremragende med en flaske hvidvin til.

Der er vores mening at køre til en nærliggende camperplads i byen Méze, men det viser sig, at der ved siden af pladsen ligger en koloni af romaer. Det synes vi ikke er særlig interessant og vi fortsætter nordpå. Den første plads, vi møder, er kun en tømmeplads og vi kører videre til den næste. Den anden plads, vi møder er heller ikke god at overnatte på., så vi kører til St. Matieu De Treviers, hvor pladsen ligger lige ved siden af et stort sportscenter. Den koster 5 Euro inkl. strøm og der kan være omkring 10 campere. Alle pladserne bliver fuldt optaget og beløbet bliver opkrævet af en kommunal medarbejder om aftenen. Portene til idrætscentret bliver lukket om natten, så der er trygt og roligt. Der ligger et tysk ægtepar overfor os. De er på vej hjem efter at have opholdt sig i Portugal i 5 måneder. Ikke langt fra pladsen ligger der et Intermarche. Det er et middelstort supermarked og der er en separat bagerafdeling, som vi benytter os af næste morgen. Det er lidt sent på eftermiddagen, inden vi kommer til pladsen, så vi kan lige nå at sidde udenfor, inden det bliver aften.

Copyright © Peomi.dk