September 2009

Turen går til Normandiet

8. september

 

Efter at have pakket, camperen tager vi midt på eftermiddagen af sted på turen til Normandiet.

Vi har før været i Normandiet og har set både D-dagstederne og Bayeux-tapetet.

Da det er mange år siden ville vi gerne gense stederne. Det er et spændende område

med en barsk natur og nogle spændende steder.

Vi kører til Fockbech nær Rendsburg og overnatter på parkeringspladsen hos hr. Timm på Paulsens Gasthaus

som vi plejer. Vi spiser et godt måltid mad og nyder resten af aftenen med Tv-avis og læsning.

 

Fockbech
Bergkamen
Eeklo
Fockbech
Bergkamen
Eeklo

11. september

 

Vi kører i dag til Frankrig og finder en plads i Le Tréport i det nordlige Normandiet.

Det er en camperplads med plads til 60 campere med strømudtag til alle. Det kostede 7 € inkl. al service. Der var 4 meter brede pladser på asfalt. Vi kommer omkring middag og bruger resten af dagen til alm. afslapning og en lille tur rundt i området, der til den ene side var industri og bolig og indkøbsmuligheder til den anden side.

Det blæser meget, så det var ikke den store nydelse at sidde udenfor. Havde det været ordentlig vejr, ville vi have blevet her en dag mere.

Le Treport
Courseulles sur Mer
Arromanches-les-Bains
Les Bas Carreaux
Omaha Beach
Le Treport
Juno Beach
Arromanches-les-Bains
Les Bas Carreaux
Omaha Beach

 

Vi fortsætter mod syd og vil gerne nå frem til Le Mont-st-Michel, som er en ø ude i vandet, hvorpå der er bygget en stor katedral. Vi når stedet hen på eftermiddagen. Selv om vi var på stedet for 10 år siden, er det stadig imponerende bygningsværk, som er værd at opleve.

Le Mont-st-Michel
Le Mont-st-Michel

 

Vi prøver at finde en stellplads for natten og finder i byen af samme navn en campingplads, der udover hytter også råder over en meget stor stellplads (Mont Saint-Michel aire de camping-car), hvor der er over 300 pladser, hvoraf der på halvdelen af pladserne er strømudtag. Det koster kun 8,90 € alt inkl. Der er læ for blæsten og solen skinnede og vi nyder eftermiddagen i camperstolene. Om aftenen finder vi en restaurant og nyder et godt måltid mad.

Mont Saint-Michel aire de camping-car
Amboise
Charmes
Charmes
Mont Saint-Michel aire de camping-car
Amboise
Charmes
Charmes

18. september

 

Det var dagen, hvor vi havde aftalt at afhente vores vin i Ammerschwihr. Vi tager ruten over Vogeserne og kom til Kayserberg i Alsace. Her parkerede vi ved et stort supermarked, hvor der var middagslukket. Vi gik en tur i byen med sin lange gågade, hvor der er mange ting at se på. Der er mange små butikker med bl.a. salg af vin, cafeer og restauranter. Det er ikke lige i byens vinbutikker, at man skal købe sin vin. Det er næsten dobbelt så dyrt at købe i disse butikker, end hos producenten. Det var dejligt at slappe af i denne dejlige by. På vej til Ammerschwihr vidste vi, at der var et vejudsalg, hvor vi før havde købt æblesaft og most. Vi holdt ind hos sælgeren og købte saft og most til hele vinteren.

Vi ankom først på eftermiddagen til Ammerschwihr hos Domaine Maurice Schoech & Fils, 4,route de Kientzheim. Her har vi købt hvidvin de sidste 12 år. I 1997 overnattede vi på et hotel i Vogeserne. Her smagte vi for første gang denne Riesling.

Den smagte så godt, at vi dagen efter kørte ned til Ammerschwihr og købte vin med hjem.

Domaine Maurice Schoech & Fils
Domaine Maurice Schoech & Fils

 

Vi havde besluttet, at vi ville overnatte i Tyskland p.g.a. de dårlige strømforhold på de franske stellpladser. Vi kørte mod Strasbourg og krydsede Rhinen ved Kehl.

Vi havde i Bordatlasset fundet en stellplads i byen Achern ikke langt fra A5 mod nord.

På pladsen var der plads til 12 campere. Det kostede 4 € for pladsen og 1 € i strøm for 16 timer. Vi kom sidst på eftermiddagen og der var flere pladser tilbage.

Pladsen ligger et stykke udenfor byen ved siden af et friluftsbad og en transformerstation.

Achern
Achern

19. september

 

Dagen efter kørte vi videre op gennem Tyskland. Vi havde i bordatlas fundet en plads i Homberg/Efze. Pladsen lå lige udenfor byen på en parkeringsplads nedenfor et boligområde. Pladsen var gratis. Vi havde læst, at strømmen kostede 1€ pr. kwh, men den var gratis. Man kunne uden videre tage strøm fra standeren. Da det var dejlig varmt den dag, tog vi stole og bord ud og slappede af resten af dagen. Viktor (vores lille hund) blev forelsket i en lille strejfende hund den eftermiddag. Han var så syg efter den lille hund, at han stod og kiggede ud af vinduet hele aftenen.

Homberg/Efze
Homberg/Efze
Homberg/Efze
Homberg/Efze

20. september

 

Vi fortsatte videre op gennem Tyskland. Hen på eftermiddagen nåede vi til Neumünster, hvor der en stellplads ved svømmehallen. Den har vi benyttet os af tidligere og synes, at den er udmærket at parkere på.

Neumünster
Neumünster

9. september

 

Efter at have spist morgenmad, er vi klar til kører godt 400 km. Vi vil gerne nå Bergkamen, som er en lille by nær Dortmund. Vi er heldige kun at holde i kø en enkelt gang og ankommer midt på eftermiddagen. Solen skinner og det er 25 gr.

Campingstolene bliver hurtigt sat op og vi er klar til at nyde resten af eftermiddagen med et køligt glas rosevin. Vi når dog lige at gå en tur Lidl, som ligger et lille stykke fra pladsen.

Camperpladsen ligger udenfor byen ved siden af et maritimt center. Pladsen er udført som en halvcirkel, hvor der plads til 17 campere.

Området ser nybygget ud med boliger, restauranter og hotel. Det ligger ved Dattern-Hammkanalen, hvor der er anlagt en stor Yachthavn. Det koster 7 € for 24 timer og 50 cent for 1 kwatt strøm. En pladsansvarlig kommer og hilser på os og fortæller os om området og de faciliteter, der forefindes.

 

10. september

 

Det har regnet i løbet af natten og det er vådt udenfor. Det snuskregner og vi bruger formiddagen med at nyde morgenkaffen, læse og skrive dagbog.

Vi kører videre Eeklo i Belgien. Turen går over Venlo i Holland. Da vi kommer til den belgiske grænse, viser det med tydelighed, at de belgiske veje både alm. veje og motorveje er elendige at køre på. De er nogle steder værre end de gamle Østtyske landeveje.

I Eeklo fandt vi en camperplads ved den lokale Yachthavn. Det kostede 10 € for både plads og strøm. Det var en fin plads med fin afstand til naboen. Der var 15 pladser lige ned til kanalen. Der var mulighed for at tømme affaldstank og toilet uden gebyr og det kostede 0,50 € for 130 l. friskvand. Havde målet for vores tur ikke været Normandiet, kunne vi godt have blevet her 2 overnatninger.

12. september

 

Vi kører til videre langs Nordmandiets kyst og tager en afstikker til Honfleur, hvor vi i havneområdet finder ud, at camperpladsen her i weekenden er overbefolket med campere. Der er over 100 og der er ikke en plads til overs og vi beslutter at finde et andet sted. Vi fandt en lille plads i nærheden, som vi i den franske camperbog havde læst om. Der skulle iflg. bogen være strøm på pladsen. Det viste sig, at der var et strømudtag på servicestanderen, men det kostede 2 € for kun 1 times strøm. Det var til de campere, der ville have fyldt deres batterier op under opholdet. Det viser sig, at dette eksempel er generelt for de fleste af pladserne i Frankrig. Det var ikke lige det, vi havde troet, da vi tog hjemmefra. Vi havde troen på, at var der strøm på pladsen, så var det strøm under hele opholdet.

Vi kører derfor videre til en plads ved et supermarked i byen Rost, som vi havde udset os. Også her var der den samme tendens og vi oplevede i den by, vi lige var kommet fra. Vi kører videre til Courseulles sur Mer, hvor vi havde set, at der var en campingplads, hvor der lå en camperplads udenfor pladsen. Også her var situationen den samme, så vi besluttede at køre ind på campingpladsen, hvor vi måtte betale næste 20 € for en overnatning med strøm. Det var en udmærket plads lige ud til kysten, som her betegnes som Juno Beach, hvor styrkerne fra Canada gik i land på D-dagen. Det var blevet sent på eftermiddagen, så vi besluttede, at vente til dagen efter med at se på området.

13. september

 

Vi ville i dag ikke køre så meget som de tidligere dage. Vi tog det roligt og kørte til de steder, der var interessante i.f.b. med D-dagen. Vi gjorde ophold flere steder inden vi nåede til Arromanches-les-Bains. Her var en camperplads, hvor forholdene var de samme som dem, vi havde oplevet tidligere. Det var en skuffende, fordi vi hjemmefra, havde planlagt vore opholdssteder, der havde strøm til rådighed. Hvis vi i fremtiden vil opleve Frankrig i autocamperen, må vi overveje at installere solceller på taget, som kan give os den strøm, som vi ønsker.

 

Vi finder en lille campingplads (Les Bas Carreaux) mellem Arromanches-les-Bains og den næste by Tracy sur Mer.

Herfra var der en god udsigt over havet og de havneefterladenskaber, som invasionsstyrkerne havde efterladt og som endnu var synlige på kystområderne.

Det koster 10 € for opholdet inkl. al den service, som vi behøver. Det er sidst på sæsonen og der er ikke ret mange enheder på pladsen.

14. september

 

V kører videre langs kysten og gør ophold på Omaha Beach, hvor de store amerikanske styrker gik i land på D-dagen. Det blæser fortsat en halv orkan, så vi går ikke de lange ture på strandbredden.

15. september

 

Vi kunne godt have blevet her en dag mere, men da vi inden fredag den 18. september skulle afhente den hvidvin, som vi havde bestilt i Ammerschwihr i Alsace, fortsatte vi videre mod Loire-floden, som vi ville køre langs med på turen til Alsace.

Vi havde udset os en plads i Amboise, som iflg. camperbogen skulle ligge på en lille ø i floden ved byen. Vi finder pladsen og får at vide, at der ikke som tidligere er strømudtag til pladserne. Vi betaler derfor for et ophold på campingpladsen, der administrerer camperpladsen. Vi må betale 13 € i stedet for 6 €. På pladsen gror der masser af træer, der skygger for næsten al sol på pladsen, men vi finder dog en plads i yderkanten, hvor der ikke er skygge.

Ved nærmere eftersyn af camperpladsen uden for campingpladsen viser det sig, at der alligevel er strømudtag på pladsen. Det er der ikke noget at gøre ved nu, hvor vi var på campingpladsen.

16.- 17. september

 

Havde vi ikke haft en tidsplan, ville vi være blevet i Amboise en dag mere.

Vi beslutter derfor at tage et længere stræk. Vi kører 550 km. og når byen Charmes syd for Nancy. Her var vi sikker på, at der var en rigtig camperplads med strøm.

Det var også tilfældet, men det viste sig, at pladsen var lukket i 11 dage, fordi der var byfest og der var opstillet et helt tivoli på pladsen. Vi finder derfor igen en campingplads, der på grund af ovenstående havde et godt tilbud på 10 € pr. dag til autocampere. Da vi havde kørt hele dagen, besluttede vi at blive på pladsen en dag ekstra og først køre videre den 18.

Det var overskyet hele dagen og vi gik en tur i byen, som lå få hundrede meter fra campingpladsen. Selve byen var ikke særlig stor. Der var en stor plads foran rådhuset dog med parkering. Derudover var der en hovedgade med små forretninger af enhver art. På vej tilbage til campingpladsen var der heldigvis en bager, hvor vi købte brød til eftermiddagskaffen. Vi lagde mærke til, at kommunen den pågældende dag havde sat skilte op med henvisning til et stort græsareal på den anden side af floden, hvor autocampere kunne holde i stedet for den optagne camperplads. Det var et græsareal uden nogen form for strøm, VE og andre faciliteter. Vi lagde mærke til, at en camper tømte sin toiletkassette i et rør i jorden, som var udenfor pladsen. Vi var tilfredse med den campingplads, som vi havde fundet. Resten af eftermiddagen tilbragte vi på campingpladsen, hvor vi slappede af.

21. september

I dag tog vi det sidste stræk hjem efter at have gjort lidt indkøb ved grænsen og efter at have tømt toilet og gråvand på rastepladsen Årslev Øst. Det er nemt og behageligt at bruge denne plads, da den ligger uden for parkeringsområdet og lige indenfor indkørslen.

Vi har lært en masse ting af denne tur.

Vi har kørt alt for mange kilometer, næsten 3500 km. på 14 dage. Det er alt for anstrengende at køre næsten hver dag uden den mulighed at opleve de byer, som vi kommer til. Vi vil for eftertiden tage nogle kortere ture og opholde os flere dage i de byer, som vi kommer til. Det giver os muligheder for at opleve det frie liv ved at holde ferie i en autocamper.

Copyright © Peomi.dk